Digitaalisten musiikkipalvelujen suosio kasvaa nopeasti myös Suomessa
2.9.2013Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämän tiedon mukaan digitaalisten musiikkipalvelujen myynti kasvoi vuoden 2013 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 38 prosenttia vuoden 2012 vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Digitaalisten musiikkipalvelujen suosio kasvaa nopeasti myös Suomessa
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämän tiedon mukaan digitaalisten musiikkipalvelujen myynti kasvoi vuoden 2013 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 38 prosenttia vuoden 2012 vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Erityisen voimakkaasti kehittyi musiikin suoratoisto- eli ns. striimauspalveluiden suosio, joka kasvoi peräti 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Digitaaliset musiikkipalvelut muodostavat Suomessa jo 44 prosenttia äänitemusiikin kokonaismarkkinoista.
Suomen äänitemarkkinat kasvoivat vuonna 2012 noin 2 prosenttia. Puolivuotistilastot osoittavat kuitenkin pientä laskua, sillä äänitemyynti laski vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Pääasiassa kokonaismarkkinan lasku johtui Cd-levyjen myynnin pienenemisestä.
Ruotsiin ja Norjaan verrattuna Suomi on kuitenkin jäljessä digitaalisen markkinan kehityksessä. Niissä digitaalisten palveluiden lisääntynyt suosio on saattanut äänitemarkkinan vahvaan kasvuun. Norjassa äänitemarkkina kasvoi kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla peräti 17 prosenttia. Positiivinen markkinakehitys oli pääosin musiikin suoratoistopalveluiden ansiota.
Digitaalisten musiikkipalveluiden käyttö
Tutkimusyhtiö Consumer Compass tutki Musiikkituottajien toimeksiannosta suomalaisten musiikinkuuntelua- ja kulutusta. Laajan tutkimuksen mukaan yksittäisistä palveluista internetissä musiikkia kuunneltiin eniten YouTuben ja Spotifyn välityksellä.
YouTube oli tärkeä musiikinkuuntelun kanava 67 prosentille vastanneista, ja sen suosio oli korkea kaikissa taustaryhmissä. Spotify puolestaan oli tärkeä musiikin kuuntelukanava 38 prosentille vastanneista, erityisen tärkeänä sitä pidettiin 18-29 vuotiaiden ikäryhmässä.
Myös radion kuuntelu internetin välityksellä on suosittua, viimeisen kuuden kuukauden aikana radioasemia ilmoitti internetin välityksellä kuunnelleensa 68 prosenttia vastaajista.
Tutkimuksen mukaan nopeat nettiyhteydet (63 %) ja verkossa asioimisen osaaminen (60 %) ovat tyypillisiä tämän päivän musiikin kuluttajalle. 20 prosenttia kaikista vastanneista ilmoitti olevansa musiikin tosiharrastajia ja seuraavansa erittäin kiinnostuneesti musiikin eri tyylejä ja/tai tiettyjä artisteja.
Tutkimuksen perusteella digitaalisilla musiikkipalveluilla on Suomessa vielä paljon varaa kasvaa, sillä 71 prosenttia vastanneista ilmoitti että ei ole koskaan maksanut musiikin suoratoistopalvelusta ja 55 prosenttia puolestaan ilmoitti että ei ole koskaan ostanut musiikkilatauksia laillisesta kaupasta.
Musiikkipalveluiden käyttäjäkokemus
Kuluttajilta kysyttiin tutkimuksessa myös musiikkipalvelujen käyttökokemuksista ja niiden valintaan vaikuttavista kriteereistä.
Kysyttäessä musiikkipalvelun valintaan vaikuttavista seikoista esiin nousi lähes tasavertaisina kolme asiaa. Merkittävimpinä kriteereinä digitaalisia musiikkipalveluita valittaessa mainittiin palvelussa tarjolla olevan musiikkivalikoiman laajuus, palvelun helppokäyttöisyys ja hinta.
Erityisesti suoratoistopalveluiden käyttäjäkokemukseen oltiin tyytyväisiä. Maksuttomien suoratoistopalveluiden käyttötyytyväisyys oli erittäin hyvä, maksullisten palveluiden osalta jopa erinomainen. Peräti 94 prosenttia maksullisen Spotifyn käyttäjistä piti palvelun käyttöä helppona ja vaivattomana, 83 prosentin mielestä palvelun musiikkivalikoima oli erinomainen ja 77 prosentin mielestä palvelun hinta-laatu suhde oli kohdallaan.
Musiikin kuuntelutapoja tutkittaessa myös perinteinen Cd-levy nousi esiin, sillä sen katsottiin tarjoavan äänenlaadultaan parhaan kuuntelukokemuksen. Myös Cd:n helppokäyttöisyyttä arvostettiin.
Suomessa on tällä hetkellä saatavilla noin kaksikymmentä laillista digitaalista musiikkipalvelua, jotka tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden hankkia haluamaansa musiikkia monella eri tavalla ja monessa eri muodossa Luettelo ja linkit Suomessa toimiviin musiikkipalveluihin löytyy osoitteesta:www.dwnld.fi/fi/musiikki/
Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden tilastot löytyvät osoitteesta: www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/2013/
Tutkimuksen laillisesta ja laittomasta musiikinkuuntelusta Suomessa toteutti Musiikkituottajien toimeksiannosta tutkimusyhtiö Consumer Compass huhtikuussa 2013.
Tutkimukseen vastasi väestöllisesti edustava, 750 suomalaisen otos ikäryhmästä 18- 54 –vuotta, ikäosuudet painotettiin tuloksissa tasan ikäryhmien 18-29 vuotta, 30-39 vuotta ja 40-54 vuotta kesken.
Lisätietoa:
Musiikkituottajat – IFPI Finland
Lauri Rechardt
Tommi Kyyrä