Valtaosa musiikista kulutetaan nyt verkossa – digimyynnin osuus 51% äänitekaupan kokonaismarkkinoista
10.2.2015Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan streaming- eli ns. suoratoistopalveluiden suosio jatkoi vuoden 2014 aikana voimakasta kasvua.
Kasvua kertyi 38 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Musiikkilatausten eli downloadien myynti sen sijaan pieneni 29 prosenttia vuoteen 2013 verrattuna
Digitaalisten musiikkipalveluiden yhteenlaskettu kasvu vuonna 2014 oli 22 prosenttia verottoman tukkumyynnin arvon noustessa 18,3 miljoonaan euroon.
Tallennemyynnin kotimaisuusaste kansainvälisesti huippuluokkaa
– CD-myynnin pienentyminen johti kokonaismarkkinoiden laskuun
Fyysisten äänitteiden myynti laski vuoden 2014 aikana peräti 34 prosenttia. Lasku johtui CD-levyjen ja musiikki DVD-levyjen myynnin pienenemisestä. Vinyylilevyt kasvattivat edelleen suosiotaan, vinyylimyynti lisääntyi 14 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Äänitemusiikin kokonaismarkkinoiden arvo vuonna 2014 oli 46,4 miljoonaa euroa, josta äänitteiden verottoman tukkumyynnin osuus oli 36 miljoonaa euroa.
Kotimaisten äänitteiden osuus tallennemyynnistä säilyi edelleen eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkealla tasolla, eli peräti 67 prosentissa. Kotimaisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista oli 49 prosenttia.
”Tallennemyynti laski vuoden 2014 aikana nopeammin kuin ennakoitiin. Toisaalta muihin Pohjoismaihin verrattuna Suomessa on edelleen varsin vahva tallennemarkkina” toteaa markkinakehityksestä Musiikkituottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen. ”Vaikka digimyynnin kehitys meillä on ollut hitaampaa kuin muissa Pohjoismaissa, niin odotamme kokonaismarkkinoiden kasvavan jo tänä vuonna. Kuluttajien kannalta tilanne on tällä hetkellä todella hyvä, sillä äänitemusiikkia ei ole koskaan ollut näin laajasti, monipuolisesti ja monella eri tapaa saatavilla”, Kotilainen jatkaa.
www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/2014/
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2014
Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden markkinaosuuksista kärkiaseman säilytti Warner Music Finland 32,5 prosentin osuudella. Universal Music jatkoi toiseksi suurimpana yhtiönä 30,6 prosentin osuudella. Kolmanneksi suurin yhtiö on Sony Music Entertainment Finland joka kasvatti markkinaosuuttaan 27,7 prosenttiin.
”Kotimainen tuotanto ja siihen investoiminen muodostaa jatkossakin Warnerin toiminnan perustan” kommentoi tilannetta Warner Music Finlandin toimitusjohtaja ja Musiikkituottajat ry:n hallituksen puheenjohtaja Niko Nordström. ”Meillä on vahva usko siihen, että uusien musiikkipalveluiden suosion lisääntyminen tulee jatkossa johtamaan myös musiikin kokonaismarkkinat kasvuun” Nordström jatkaa.
www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/2014/
Robinin 16 vuoden 2014 myydyin albumi – TOP 10 vahvasti kotimainen
Robinin 16 oli vuoden 2014 ylivoimaisesti myydyin albumi. Kymmenen eniten myydyn albumin joukkoon mahtui vain yksi ulkomainen albumi, AC/DC:n Rock or Bust.
Musiikkituottajat on siirtynyt myydyimpien albumien tilastoinnissa käytäntöön, jossa myyntilukujen pohjana käytetään tukkumyyntilukujen sijaan Suomen Virallisen Listan järjestelmistä saatavaa todelliseen kuluttajamyyntiin perustuvia lukuja. Nämä sisältävät myös suoratoistokuuntelun fyysiseksi albumimyynniksi muunnettuna.
vuoden 2014 myydymmät albumit:
kpl myynti
1. 47287 Robin 16
2. 39604 Eri esittäjiä Vain Elämää – Kausi 3 päivä
3. 39117 Eri esittäjiä Vain Elämää – Kausi 3 ilta
4. 30915 Haloo Helsinki Kiitos ei ole kirosana
5. 18633 Kaija Koo Kuka sen opettaa
6. 16381 Cheek Kuka muu muka – Stadion Edition
7. 14143 Suvi Teräsniska Joulun Henki
8. 13530 Pepe Willberg Pepe & Saimaa
9. 12080 AC/DC Rock Or Bust
10. 11708 Jenni Vartiainen Terra
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä. Musiikkituottajien jäsenyhtiöt edustavat noin 95 prosenttia äänitteiden kokonaismarkkinoista Suomessa.
Lisätietoja:
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry/Antti Kotilainen
Tommi Kyyrä
www.ifpi.fi
Markkinatietoa muista Pohjoismaista:
Ruotsi: www.ifpi.se/nyheter/musikforsaljningsstatistik-for-2014
Norja: www.ifpi.no/flere-nyheter/item/79-det-norske-musikkmarkedet-2014