22.1.2013 Äänitemarkkinat 2012 - kokonaismarkkina pienessä kasvussa

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltä kerättyjen tietojen mukaan äänitemyynti kasvoi vuosien laskun jälkeen vuoden 2012 aikana.

Äänitteiden kokonaismyynti kasvoi 1,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna verottoman tukkumyynnin arvon ollessa 42,2 miljoonaa euroa. Fyysisten tallenteiden myynti jatkoi laskuaan ja pieneni 7,5 prosenttia musiikin digitaalisen myynnin kasvaessa samaan aikaan 35 prosenttia.

Digitaalisten palveluiden kasvu kompensoi Suomessa nyt ensimmäistä kertaa fyysisen äänitemyynnin laskua. Digitaalisten musiikkipalvelujen myynti muodostaa tällä hetkellä 27 prosenttia äänitemusiikin kokonaismyynnistä.

”Viime vuoden tilastot todistavat, että musiikkiyhtiöt ovat onnistuneesti uudistaneet liiketoimintamallejaan ja sopeutuneet uuteen toimintaympäristöön. Musiikkiyhtiöt ovat samalla mahdollistaneet uusien innovatiivisten ja kiinnostavien palveluiden kehittämisen ja tarjoamisen kuluttajille”, toteaa markkinakehityksestä Musiikkituottajien edustaja Lauri Rechardt. ”Vain elämää ja Robinin kaltaiset jättimenestykset puolestaan osoittavat sen, että myös perinteiset formaatit ovat edelleen elinvoimaisia”, Rechardt jatkaa.

Tallenne kiinnostaa yhä suomalaisia – erityisesti kotimainen musiikki myy

Fyysisten musiikkitallenteiden myynti laski vuoden 2012 aikana yhteensä 7,5 prosenttia. CD-levyjen osalta laskua kertyi 6 prosenttia, DVD- ja blu-ray- levyjä myytiin puolestaan 32 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Laskusta huolimatta fyysiset levyt muodostavat edelleen 73 prosenttia äänitemusiikin kokonaismarkkinoista Suomessa.
Tallennemarkkinan kotimaisuusaste nousi jälleen uusiin ennätyslukemiin kotimaisten äänitteiden osuuden ollessa peräti 69 prosenttia äänitallenteiden myynnin kokonaisarvosta.


Musiikin digimyynti kasvaa nopeasti

Digitaalisten musiikkipalvelujen suosio kasvoi merkittävästi vuonna 2012. Yhteensä kasvua kertyi 35 prosenttia. Kehitys jakautui niin, että musiikin myynti latauspalveluista kasvoi n.16 prosenttia ja musiikin tilauspalveluiden maksamat korvaukset peräti 57 prosenttia. Eniten kasvua kertyi musiikin suoratoistopalvelu Spotifylle, joka on myös Ruotsin positiivisen markkinakehityksen taustalla. Positiivisesta kehityksestä huolimatta musiikin digitaalinen markkina on Suomessa edelleen huomattavasti muita Pohjoismaita jäljessä.

Kasvupotentiaalia Suomessa kuitenkin nähdään, sillä vuoden 2012 aikana Suomessa avautui lukuisia uusia musiikkipalveluita, kuten esim. Deezer, Music Unlimited, Nokia Mix Radio, RaRa, Rdio ja Xbox Music.

Musiikkituottajien jäsenyhtiöt edustavat arviolta 95 prosenttia äänitteiden kokonaismyynnistä Suomessa.
Vuoden 2012 äänitemyyntitilastoihin voi käydä tutustumassa täällä.

Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2012

Warner Music Finland vahvisti asemaansa Suomen suurimpana musiikkiyhtiönä 31,91 prosentin markkinaosuudella. Toiseksi suurin yhtiö oli Universal Music 23,66 prosentin osuudella ja kolmanneksi suurin Sony Music, jonka markkinaosuus oli 17,90 prosenttia.

”Olemme jatkaneet määrätietoisesti kotimaisiin artisteihin ja kotimaiseen tuotantoon investoimista ja tämä näkyy myös markkinaosuudessamme”, kommentoi kärkisijaa Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström. ”Menestyksemme johtuu paitsi hienoista artisteista ja julkaisuista myös siitä, että musiikki kiinnostaa kuluttajia ehkä enemmän ja laajemmassa kontekstissa kuin ikinä aiemmin. Esimerkiksi viime vuoden kymmenestä seuratuimmasta Twitter –tilistä seitsemän kuului artisteille ja YouTuben viidestä katselluimmasta videosta neljä oli musiikkivideoita”, Nordström jatkaa.

Vuoden 2012 markkinaosuudet

Vuoden 2012 myydyimmät albumit

Kotimaisen musiikin suosio näkyy myös vuoden 2012 myydyimpien äänitteiden listalla, jossa kymmenen myydyimmän albumin joukosta löytyy ainoastaan yksi ulkomainen äänite. Vuoden 2012 viidenneksi myydyin ja samalla listan ainoa ulkomainen oli Adelen ”21” yhteensä 44 297 kappaleen myynnillä. Adele on todellinen kestosuosikki, sillä sama albumi oli myös vuoden 2011 myydyin ulkomainen äänite.

Vuoden myydyin albumi oli ylivoimaisesti ilmiöksi muodostuneen ”Vain elämää” –tv-sarjaan liittyen tuotettu eri esittäjien ”Vain elämää” 164 119 kappaleen myynnillä.”Vain elämää” nousi samalla koko 2000 –luvun myydyimmäksi äänitteeksi.

Myös vuoden 2012 toiseksi myydyin albumi, eli Robinin ”Koodi” ylitti100 000 kappaleen rajan, sillä sitä myytiin kaikkiaan 117 126 kappaletta.

Vuoden kolmanneksi myydyin äänite oli ”Vain elämää” –levyn jatko-osa ”Vain elämää jatkuu”, jota myytiin vuoden 2012 aikana yhteensä 81 725 kpl.

Myyntilukuihin on laskettu mukaan sekä fyysinen myynti että latausmyynti. Suoratoistopalvelujen kautta tapahtunutta kuuntelua ei näissä luvuissa ole huomioitu.

Vuoden myydyimpien äänitteiden luettelo löytyy kokonaisuudessaan täältä.

Lisätietoja:
Musiikkituottajat – IFPI Finland
Lauri Rechardt
Tommi Kyyrä
(09) 6803 4050