Musiikinkuuntelu Suomessa 2023: musiikinkuuntelu kuulokkeilla lisääntyy, yhteisöllisyyttä haetaan musiikkitapahtumista

6.10.2023 Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 kuva

Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen mukaan musiikki on ainakin jossain määrin tärkeää 89 prosentille suomalaisista. Norstatin kuluttajapaneelissa elokuussa 2023 tehtyyn tutkimukseen vastasi yli tuhat 13–75-vuotiasta, joista enemmistö painottui 13–18-vuotiaiden ikäryhmään.

Kuulokkeilla tapahtuva intensiivinen musiikin kuuntelu on kasvussa ja lähestyy suomalaisten omien arvioiden mukaan keskimäärin jo 50 prosentin tasoa kaikesta kuunnellusta musiikista. Joka kolmas kaikenikäisistä suomalaisista ja jopa yli 75 prosenttia alle 25-vuotiaista kuuntelee ainakin 70 prosenttia musiikinkuuntelulle pyhittämästään ajasta kuulokkeet korvissaan. Vain 15 prosenttia suomalaisista ei käytä koskaan kuulokkeita musiikinkuunteluun.

”Korvat kiinni muulta maailmalta on huikean laaja massailmiö, ja kuulokemarkkina kasvaa globaalisti keskimäärin 10 prosentin vuosivauhtia. Passiivisemman radiokuuntelun osuus esimerkiksi autoradiokuuntelun kautta on kuitenkin vielä kokonaisajaltaan intensiivistä kuulokekuuntelua suurempi”, kertoo Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimuksen johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista.

Taulukko


Autoradio on edelleen kaikenikäisten suomalaisten yleisin väline kuunnella musiikkia, mutta jo 13–45-vuotiailla yleisin väline on oma puhelin.

Musiikki on portti yksinäisyyden yli ja silta toisen ihmisen luo

Tutkimuksen mukaan musiikki on ainakin jossain määrin tärkeää 89 prosentille suomalaisista. Erityisen tärkeää musiikki on 16–18-vuotiaille, yksinasuville, vaikeassa elämäntilanteessa oleville sekä harvinaisempien ja taidemusiikkityylien harrastajille.

Tilastotietoa musiikin kuuntelusta


Musiikin avulla torjutaan yksinäisyyttä, vaikeita elämäntilanteita ja tyhjiä hetkiä. Musiikin avulla moni kokee myös luovansa yhteyttä muihin ihmisiin.

Vaikka äänitemusiikin kuuntelu tapahtuu useimmiten yksin kuulokkeilla, hakevat suomalaiset yhteisöllistä musiikinkuuntelukokemusta livetapahtumien kautta. Konserteissa ja livekeikoilla käynti vilkastui vuodesta 2022 palaten korona-aikaa edeltävälle tasolle.

Tilastotietoa konserteissa käynneistä

 Suomalaiset kertoivat käyvänsä konserteissa ja livekeikoilla yhtä paljon kuin ennen korona-aikaa, jolloin yleisötapahtumien järjestämistä rajoitettiin.

”64 prosenttia suomalaisista kokee, että livemusiikista on tullut heille entistäkin tärkeämpää muun maailman teknologistuessa. Konserttien kävijämäärä kasvoi vuonna 2023 edelleen muutamalla sadalla tuhannella viime vuodesta. Musiikki ja erityisesti livetapahtumat ovat portti yksinäisyyden yli ja silta toisten ihmisten luo”, Tervonen analysoi.

Suomalaisista yli puolet uskoo, että musiikkiklubien, ravintoloiden, jäähallien ja isojen areenojen musiikkitapahtumien kulutus kasvaa entisestään. Käytännössä eniten suosiotaan ja lipunmyyntiään ovat kasvattaneet kaikkein suurimmat tapahtumat. Taidemusiikin ja konserttisalien suosion kasvuun uskoo vastaajista kolmasosa.

Lue koko tutkimusraportti täältä.

Teoston ja Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n Musiikinkuuntelu Suomessa 2023 -tutkimus tuottaa tietoa pitemmän aikavälin muutoksista suomalaisten musiikinkuuntelutavoissa jo kymmenettä kertaa. Tutkijana toimi johtava tutkija Kari Tervonen Omnicom Media Groupista tukenaan Johanna Laitinen ja Susanna Perämaa Teostosta sekä Tommi Kyyrä Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:stä. Tutkimuksen tulokset esitettiin 
Music x Media -ammattilaistapahtumassa Tampereella 6.10.2023.

Lisätiedot

Johtava tutkija Kari Tervonen/Omnicom Media Group Oy
p. 050 437 0677
kari.tervonen@omnicommediagroup.com

Viestintäpäällikkö Johanna Laitinen/Teosto ry
p. 040 192 1900
johanna.laitinen@teosto.fi

Asiakaskokemuspäällikkö Susanna Perämaa/Teosto ry
p. 040 558 8023
susanna.peramaa@teosto.fi

Apulaisjohtaja Tommi Kyyrä/Musiikkituottajat – IFPI Finland ry
p. 050 566 422
tommi.kyyra@ifpi.fi