Streaming jatkaa kasvuaan äänitemarkkinoilla – digimyynnin osuus nyt 36% musiikin kokonaismarkkinoista

10.2.2014

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan streaming- eli ns. suoratoistopalveluiden suosio on vahvassa kasvussa myös Suomessa.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan streaming- eli ns. suoratoistopalveluiden suosio on vahvassa kasvussa myös Suomessa. Nämä kasvoivat peräti 41 prosenttia vuoden 2013 aikana edellisvuoteen verrattuna.

Downloadien – eli musiikkilatausten – myynti sen sijaan pieneni toista vuotta perättäin, mutta digitaalisten palveluiden osuus nousi tästä huolimatta 36 prosenttiin musiikin kokonaismarkkinoista. Digitaalisten musiikkipalveluiden yhteenlaskettu kasvu vuonna 2013 oli 30 prosenttia, myynnin arvon ollessa n.15 miljoonaa euroa.

Kotimaisen tallennemyynnin osuus kansainvälisesti huippuluokkaa
– kokonaismarkkina edellisvuoden tasolla

Huolimatta siitä, että suoratoistopalveluiden suosio on nousussa, markkinoilla on kuitenkin vielä kysyntää myös fyysisille äänitteille. Myös Suomen markkinoilla näkyi maailmalta tuttu trendi, eli vinyylilevyjen myynnin kasvu. Vinyylimyynti kasvoi 52 prosenttia vuoteen 2012 verrattuna. Vinyyli säilyi kuitenkin marginaalisena ilmiönä ja fyysisen äänitemyynnin kokonaismarkkinat jatkoivat laskussa.

CD-levyjen myynti laski n. 13 prosenttia, musiikki DVD- ja BluRay –levyjen myynnin pienentyessä n. 20 prosenttia.

Äänitemarkkinat olivat vuoden 2012 tapaan pisteessä, jossa digitaalisen myynnin kasvu jotakuinkin korvaa fyysisen äänitemyynnin laskun. Äänitemyynnin kokonaisarvo säilyi viimevuoden tasolla, kokonaismyynti laski 1 prosentin vuonna 2013, tukkumyynnin arvon ollessa 41,8 miljoonaa euroa.

Kotimaisten äänitteiden myynnin osuus kokonaistallennemyynnistä oli 70 prosenttia. Tallennemyynnin kotimaisuusaste on Suomessa poikkeuksellisen suuri.

Nyt julkaistut äänitemyyntiluvut eivät sisällä Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden saamia esityskorvaustuloja eikä muuta tuloa äänitealan ulkopuolisesta lisensioinnista. Esityskorvaukset ja muu lisensointi on kasvava tulonlähde musiikkiyhtiöille.

Jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2013

Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden markkinaosuuksista kärkiaseman säilytti Warner Music Finland 33,6 prosentin osuudella. Vuoden 2013 aikana toteutuneen Universalin ja Emi Musicin yritysjärjestelyn seurauksena Universal Music nousi aivan Warnerin kantaan 33,1 prosentin osuudella. Kolmanneksi suurimpana yhtiönä on tällä hetkellä Sony Music Entertainment Finland 23,6 prosentin osuudella.

Suomen musiikkimarkkinoissa runsaasti potentiaalia

Musiikin digimarkkinoilla on mahdollisuuksia vahvaan kasvuun niin suoratoiston kuin myös latausmusiikin osalta. Consumer Compassin huhtikuussa 2013 toteuttaman kyselyn mukaan, peräti 71 prosenttia suomalaisista ei ollut vielä lainkaan kokeillut maksullisia suoratoistopalveluita

www.ifpi.fi/uutiset/arkisto/miten-suomalaiset-kuuntelevat-musiikkinsa

Kasvupotentiaalia osoittaa myös Ruotsin ja Norjan IFPI:en www.ifpi.se & www.ifpi.no hiljattain julkistamien kokonaismarkkinatilastojen perusteella suoritettu vertailu. Kuluttajien näissä maissa digitaaliseen musiikkiin käyttämä rahasumma on vuositasolla jopa 3-4 kertaa suurempi kuin Suomessa. Ruotsissa kuluttajien digitaaliseen musiikkiin käyttämä rahasumma oli n. 8,85€ per henkilö ja Norjassa n. 10,9€ per henkilö, kun taas Suomessa kuluttajat käyttivät digimusiikkiin ainoastaan n. 2,75€ per henkilö vuodessa.

Spotify on Suomessa markkinoiden johtava musiikkipalvelu, mutta muun muassa Nokia Mix Radion, Deezerin ja Google Playn saapuminen markkinoille toi kuluttajille lisää uusia vaihtoehtoja. Myös maailman suosituin musiikin kuuntelukanava YouTube, lisensioitiin Suomessa lokakuussa 2013.

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä. Musiikkituottajien jäsenyhtiöt edustavat noin 95 prosenttia äänitteiden kokonaismarkkinoista Suomessa.

Lisätietoja:
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry
www.ifpi.fi

www.twitter.com/ifpifi