Äänitetuottajien investoinnit tuotekehitykseen

11.11.2012

Äänitetuottajien investoinnit tuotekehitykseen ja markkinointiin yli 4,5 miljardia dollaria vuodessa.

IFPI:n Lontoossa 12.11.12 julkaiseman selvityksen (Investing In Music) mukaan levy-yhtiöt investoivat jopa 16 prosenttia liikevaihdostaan A&R –toimintaan, eli uusien artistien etsimiseen, uuden musiikin luomiseen ja artistien urien kehittämiseen. Tuotekehitysinvestoinnin suhteellinen määrä on jopa hiukan kasvanut vuodesta 2008, jolloin asiaa viimeksi selvitettiin. Näin siitä huolimatta, että alan kokonaisliikevaihto on samaan aikaan ollut laskussa.

Äänitealan investoinnit tuotekehitykseen ovat mittavia mihin tahansa muuhun toimialaan verrattuna, esim. ohjelmistoalan tuotekehitysinvestoinnit ovat n. 9 prosenttia alan liikevaihdosta, kun taas lääketeollisuus puolestaan sijoittaa tuotekehitykseen n. 15 prosenttia liikevaihdostaan.

”Äänite on edelleen artistin uran keskiössä ja oikeastaan kaikki muu artistin ympärillä tapahtuva liiketoiminta live-esiintymiset, tekijänoikeuskorvaukset ja merchandise –myynti mukaan lukien rakentuu äänitejulkaisun ympärille”, toteaa Suomen suurimman levy-yhtiön Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström. ”Warner Music Finlandin toiminta rakentuu vahvasti kotimaisten artistien ja julkaisujen ympärille ja siksi mittavat investoinnit kotimaiseen tuotantoon ovat paitsi perusteltuja myös välttämättömiä”, Nordström jatkaa.

Investing In Music on syntynyt kansainvälisen tuottajajärjestön IFPI:n sekä kansainvälisen indietuottajajärjestön WIN:in yhteistyönä. Julkaisu on ladattavissa kokonaisuudessaan osoitteesta:

http://www.ifpi.org/content/library/investing_in_music.pdf

Lisätietoa:

Musiikkituottajat – IFPI Finland: Lauri Rechardt/Tommi Kyyrä
(09) 6803 4050

IFPI: Adrian Strain/Alex Jacob
+44 (0) 20 7878 7939, +44 (0) 20 7878 7940