Äänitemusiikin kulutus kasvaa edelleen – digitaaliset musiikkipalvelut muodostavat jo 75 prosenttia äänitemyynnin arvosta

27.3.2017

Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiltään keräämien tietojen mukaan äänitemyynti on jatkanut kasvussa myös vuonna 2016. Vuoden 2016 äänitteiden verottoman tukkumyynnin kokonaisarvo oli 36,7 miljoonaa euroa. Kasvua kertyi 1,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Digitaalisten musiikkipalvelujen kautta saatava tulo nousi edelleen, sen osuuden ollessa 75 prosenttia äänitemyynnin kokonaismarkkinoista. Musiikkilatausten eli downloadien myynti pieneni 31 prosenttia, mutta streaming- eli suoratoistopalvelujen 25 prosentin kasvu johdatti digitaalisen myynnin tästä huolimatta 21 prosentin kokonaiskasvuun. Suoratoistopalvelujen osuus vuoden 2016 äänitemyynnin kokonaisarvosta nousi 72 prosenttiin.


Suomalaiset kuluttavat suomalaista musiikkia, äänitteiden kokonaismarkkinoiden kotimaisuusaste oli 39 prosenttia

Fyysisten musiikkitallenteiden (CD, DVD, vinyyli) myynti laski vuoden 2016 aikana 31 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Kotimaisten äänitteiden osuus fyysisessä tallennemyynnistä säilyi edelleen eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkealla tasolla, peräti 58 prosentissa. Kotimaisen musiikin osuus kokonaismarkkinoista ylsi 39 prosenttiin.
”Suomalainen ääniteala jatkoi nousua nyt toista vuotta peräkkäin. Odotimme suurempaa kasvua, mutta tämä on hyvä suoritus, varsinkin kun huomioi merkittävän fyysisen äänitekauppiaan eli Anttilan poistumisen markkinoilta ja sen fyysiseen myyntiin jättämän loven”, toteaa markkinakehityksestä Musiikkituottajien toiminnanjohtaja Antti Kotilainen. ”Suoratoistopalvelujen kasvun jatkuessa viime vuoden kaltaisena, eli noin 25 prosentin tasolla, tulee vuodesta 2017 toimialalle kokonaisuudessaan varsin hyvä” Kotilainen jatkaa. ”Alalla on tällä hetkellä globaalisti yksi merkittävä huoli liittyen Value Gap:n eli ns. arvokuiluun ja sen aiheuttamaan markkinahäiriöön. Tätä EU-lainsäädännössä olevaa porsaanreikää YouTubeen ja sen kaltaisiin palveluihin liittyen pyritään EU:ssa parhaillaan tukkimaan. Odotamme Suomen toimivan siellä aktiivisesti asian korjaamiseksi, sillä sitten kun tämä saadaan kuntoon, niin kaikkien sisältöalojen tulevaisuus näyttää vieläkin paremmalta”, Kotilainen sanoo.

Universal Musicista markkinajohtaja

Suomen suurimmaksi musiikkiyhtiöksi nousseen Universal Music:n toimitusjohtaja Kimmo Valtanen puolestaan toteaa, että musiikkialan kultavuodet ovat taas näköpiirissä.
”Pohjoismaat ovat digipalvelujen käytön suhteen olleet alusta saakka globaalin musiikkialan kehityksen kärjessä ja Suomi alkaa vihdoin päästä samalle tasolle muun Pohjolan kanssa. Kokonaismarkkinoiden kasvusta hyötyvät kaikki, sillä menestyksen taustalta löytyy paitsi kovaa työtä, myös määrätietoinen panostus uusiin artisteihin, hitteihin ja uuden, kuulijoita kiinnostavan musiikin tekijöihin”, kertoo Universal Music Finland Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Valtanen kasvualan tilanteesta ja lainalaisuuksista jatkaen: ”Pärjätäkseen alalla, on levy-yhtiön tarjottava sellaista musiikkia, mistä yleisö pitää. Sen ansiosta syntyneen kasvun myötä satsauksia laadukkaaseen kotimaiseen tuotantoon ja hienoihin kotimaisiin artisteihin voidaan lisätä entisestään, joten hitit synnyttävät positiivisen kierteen koko musiikkialalle.”


Musiikkituottajat – IFPI Finland ry:n jäsenyhtiöiden markkinaosuudet 2016

Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kolme suurinta olivat markkinaosuuksiltaan hyvin tasaisia. Suomen suurimmaksi musiikkiyhtiöksi nousi Universal Music 31,76 prosentin osuudella Musiikkituottajien jäsenyhtiöiden kokonaismyynnistä laskettuna. Warner Music Finland siirtyi toiseksi 30,57 prosentin markkinaosuudella, Sony Music Entertainment Finland:n jatkaessa kolmantena 29,73 prosentin markkinaosuudella. Suomessa toimivista indie –yhtiöistä suurimpana jatkoi Playground Music 5,58 prosentin osuudella kokonaismarkkinoista.
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry on Suomessa toimivien äänitetuottajien kattojärjestö, jonka tarkoitus on kehittää suomalaisen musiikkialan toimintaedellytyksiä. Musiikkituottajien jäsenyhtiöt edustavat noin 96 prosenttia äänitteiden kokonaismarkkinoista Suomessa.

www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti/2016/

Lisätietoja:
Musiikkituottajat – IFPI Finland ry, Antti Kotilainen 040 5481781, www.ifpi.fi

Universal Music Oy – Kimmo Valtanen 040 5518064, kimmo.valtanen@umusic.com, www.universalmusic.fi