26.6.2006 Taloustutkimus tutki: Nettipiratismi kasvaa ja piraattituonti vähenee

Luovan työn tekijät ja yrittäjät (Lyhty). Tiedote 19.06.2006

Internetpiratismi on kasvanut, mutta piraattien yksityinen maahantuonti pudonnut kahden viime vuoden aikana. Samaan aikaan kansalaisten yleinen kielteisyys piratismia kohtaan on vahvistunut.

Tämä käy ilmi Taloustutkimuksen haastattelututkimuksesta, jonka se teki Luovan työn tekijöiden ja yrittäjien (Lyhty) toimeksiannosta.

Internetpiratismi on vertailuaikana kasvanut selvästi. Kun vuonna 2004 piraatteja imuroi internetistä 15 prosenttia suomalaisista, nyt sitä tekee 21 prosenttia. Luvattomaan aineiston jakamiseen syyllistyy kuusi prosenttia.
Fyysisen piratismin puolella kehitys on päinvastaista. Kun vuonna 2004 piraatteja toi maahan 13 prosenttia, nyt niin on tehnyt 8 prosenttia. Suhteellinen pudotus on noin kolmannes.

Samaan aikaan piratismikielteisyys on selvästi kasvanut. Valtaenemmistö suomalaisista ei hyväksy kumpaakaan piratismin muotoa. Piraattien ostoa pitää nyt hyväksyttävänä vain 10 prosenttia (vuonna 2004 15 prosenttia) ja imurointia 12 prosenttia (vuonna 2004 17 prosenttia) suomalaista.

Tutkimus vahvisti yleisen käsityksen, että Internetiä runsaimmin käyttävät nuoret syyllistyvät myös internetpiratismiin suhteessa muita enememän. Noin puolet 15-24-vuotiaista (53 %) on vuoden aikana imuroinut piraatteja ja 22 prosenttia jakanut niitä internetissä. 12 prosenttia tuon ikäisistä oli tuonut maahan piraattitallenteen.

Valtaosa nuorista ei kuitenkaan hyväksy minkäänlaatuista piratismia. Imurointia piti hyväksyttävänä 31 prosenttia ja piraattien ostamista 18 prosenttia 15-24-vuotiaista.
”Koska nettipiratismi kasvaa, vaikka asenteet liikkuvat oikeaan suuntaan, sen torjuntaa ei voi jättää pelkän asennekasvatuksen varaan”, sanoo Luovan työn tekijöiden ja yrittäjien projektinjohtaja Lauri Kaira.
”Nettipiratismi kuuluu kotimaisen kulttuurialan elämän ja kuoleman kysymyksiin. Olemme siinä valtavasti muita haavoittuvaisempi. Jokainen ymmärtää, paljonko Jaffaa, Marimekon paitoja tai Nokian kännyköitä ostettaisiin, jos niitäkin voisi imuroida ilmaiseksi internetistä.”

Taloustutkimuksen Omnibus-tutkimuksessa haastateltiin toukokuun lopussa henkilökohtaisesti 987 iältään 15-79-vuotiaista suomalaista. Tutkimuksen teettäjä Luovan työn tekijät ja yrittäjät (Lyhty) toimii kotimaisen kulttuurialan toimintaedellytysten puolesta.


www.kulttuuriuutiset.net/lyhty_|_kulttuuri/tyosta_ja_yrittamisesta/?a=show&id=80