11.3.2010 Musiikkiyhtiöiden jättisatsaukset tuotekehitykseen

Musiikkiyhtiöiden jättisatsaukset tuotekehitykseen jopa 5 miljardia dollaria vuodessa.


Lontoossa 9.3.2010 julkaistun selvityksen mukaan levy-yhtiöt käyttävät maailmanlaajuisesti yhteensä jopa 5 miljardia dollaria tuotekehitykseen, eli uusien artistien etsimiseen ja lanseeraamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että ääniteteollisuus investoi uuteen tuotantoon jopa 30 % myyntituotoistaan. Käytännössä siis enemmän kuin mikään muu teollisuudenala.

"Uuden artistin tuominen markkinoille on vuosia kestävä prosessi, joka vaatii vahvan uskon lisäksi merkittävää taloudellista sitoutumista artistiin ja tämän tuotantoon. Uuden artistin lanseeraukseen liittyy aina iso riski”, toteaa Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Niko Nordström.

Selvityksestä käy lisäksi ilmi, että äänitetuotantoon tehtävät investoinnit ruokkivat myös muita sektoreita, kuten esim. livemarkkinaa, radioalaa, kustannussektoria ja audiolaitteiden kauppaa. Näiden alojen yhteenlaskettu liikevaihto on globaalisti n. 160 miljardia dollaria vuodessa ja niiden kautta työllistyy yli 2 miljoonaa ihmistä.

IFPI:n (International Federation of Recording Industry) 9.3. 2010 julkaisemassa Investment in Music -selvityksessä käsitellään lukuisien esimerkkitapausten avulla myös musiikkiyhtiöiden muuttuvia rooleja toimialaa parhaillaan myllertävässä murroksessa.

Suomen Ääni – ja kuvatallennetuottajien edustaja Lauri Rechardt kommentoi tuoretta selvitystä sanomalla: ”On jo pitkään ollut tiedossa, että levy-yhtiöiden tai nykyisin paremminkin musiikkiyhtiöiden, investoinneilla autetaan myös muita äänitemusiikin ympärillä toimivia aloja aina radioista konserttijärjestäjiin. Koskaan aiemmin ei ole kuitenkaan kattavasti selvitetty, kuinka valtavan suurista summista on kyse ja kuinka monia ihmisiä ala välittömästi ja välillisesti työllistää”.

Investment in Music -selvitys on kokonaisuudessaan ladattavissa osoitteesta: www.ifpi.org/content/section_news/investing_in_music.html

Lisätietoja:

ÄKT ry, Tommi Kyyrä

09-68034050